STATUT TOWARZYSTWA UNIWERSYTETU TRZECIEGO WIEKU

im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego w URSUSIE

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1.

Stowarzyszenie o nazwie Towarzystwo Uniwersytetu Trzeciego Wieku im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego w Ursusie zwane dalej „Uniwersytet Trzeciego Wieku”, jest organizacją dobrowolną, samorządną i neutralną światopoglądowo osób starszych, działających w dziedzinie kultury, oświaty i ochrony zdrowia oraz turystyki o celach nie zarobkowych.

§ 2.

Uniwersytet Trzeciego Wieku jest Stowarzyszeniem zarejestrowanym i z tego tytułu posiada osobowość prawną i działa na zasadach określonych w przepisach ustawy Prawo o Stowarzyszeniach i innych Ustaw oraz zarejestrowanego Statutu.

§ 3

  1. Siedzibą Uniwersytetu Trzeciego Wieku jest Dzielnica Ursus m.st.Warszawy.
  2. Terenem działania Uniwersytetu Trzeciego Wieku jest Dzielnica Ursus i miasto st. Warszawa.

§ 4.

  1. Uniwersytet Trzeciego Wieku współpracuje z Biblioteką Publiczną im. Władysława Jana Grabskiego w Dzielnicy Ursus m.st. Warszawy.
  2. Uniwersytet Trzeciego Wieku może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o takim samym lub podobnym profilu działania.

§ 5.

Uniwersytet Trzeciego Wieku swoją działalność opiera na pracy społecznej członków i ma prawo pobierać na finansowanie swojej działalności składki od członków oraz przyjmować darowizny także od osób nie będących członkami oraz dotacje.

Rozdział II

Cele i środki działania Uniwersytetu Trzeciego Wieku

§ 6.

Celem Uniwersytetu Trzeciego Wieku jest:

  1. prowadzenie edukacji z różnych dziedzin nauk,
  2. aktywizowanie osób starszych poprzez uczestnictwo w różnych formach życia społecznego,
  3. podejmowanie działań zmierzających do utrzymania, nawiązania i zacieśnienia więzi i kontaktów osobistych szczególnie pomiędzy osobami starszymi i młodym pokoleniem,
  4. propagowanie i organizowanie wolontariatu na rzecz ludzi starszych.

§ 7.

Uniwersytet Trzeciego Wieku realizuje swoje cele, w szczególności przez:

  1. organizowanie wykładów, seminariów, lektoratów języków obcych, prelekcji, spotkań, konferencji, wystaw i innych zajęć,
  2. organizowanie i prowadzenie punktów konsultacji lekarskich i porad psychologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem geriatrii i profilaktyki gerontologicznej,
  3. organizowanie i prowadzenie obozów rekreacyjno-kondycyjnych oraz wczasów,
  4. udział w badaniach naukowych, szczególnie w zakresie gerontologii społecznej,
  5. organizowanie konferencji naukowych,
  6. współdziałanie z organami samorządowymi i instytucjami, zajmującymi się problematyką trzeciego wieku,
  7. współpracę z krajowymi i zagranicznymi organizacjami pozarządowymi w celu wymiany doświadczeń w działalności na rzecz osób trzeciego wieku,
  8. inne działania sprzyjające rozwojowi statutowych celów Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
  9. prowadzenie zespołów zainteresowań,
  10. prowadzenie działalności informacyjnej i wydawniczej,
  11. występowanie z wnioskami i opiniami do władz, urzędów, instytucji, organizacji i fundacji w sprawach związanych z działalnością Uniwersytetu Trzeciego Wieku.

Rozdział III

Członkowie Uniwersytetu Trzeciego Wieku – ich prawa i obowiązki.

§ 8.

  1. Członkowie Uniwersytetu Trzeciego Wieku dzielą się na:
    1. członków zwyczajnych
    2. członków honorowych
    3. członków wspierających
  2. Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych w wieku emerytalnym lub przedemerytalnym i nie pozbawiona praw publicznych.
  3. Członkiem honorowym może być osoba szczególnie zasłużona w realizacji celów Uniwersytetu Trzeciego Wieku.
  4. Członkiem wspierającym może być osoba prawna bądź osoba fizyczna, która uznaje cele statutowe Uniwersytetu Trzeciego Wieku i zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa poprzez swego przedstawiciela będącego osobą fizyczną posiadającą pełną zdolność do czynności prawnych.

§ 9.

  1. Przyjęcie w poczet członków zwyczajnych i wspierających następuje w drodze uchwały Zarządu, podejmowanej zwykłą większością głosów.
  2. Osoba fizyczna ubiegająca się o członkostwo składa Zarządowi pisemną deklarację przystąpienia do Uniwersytetu Trzeciego Wieku według wzoru ustalonego przez Zarząd oraz wpłaca wpisowe w wysokości ustalonej przez Walne Zebranie Członków.
  3. Osoba prawna ubiegająca się o członkostwo składa Zarządowi pisemne oświadczenie woli oraz ustala z Zarządem formę i rodzaj wspierania Towarzystwa.
  4. Członkostwo honorowe nadawane jest uchwałą Walnego Zebrania Członków na wniosek Zarządu.

§ 10.

  1. Członkowie Uniwersytetu Trzeciego Wieku zobowiązani są:
    1. aktywnie uczestniczyć w realizacji celów Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
    2. popierać działania Uniwersytetu Trzeciego Wieku, zmierzające do wzrostu i znaczenia roli Uniwersytetu Trzeciego Wieku i jego środowiska,
    3. przestrzegać obowiązujących przepisów prawa oraz postanowień Statutu,
    4. regularnie opłacać składki w wysokości określonej przez Walne Zebranie Członków w oparciu o wniosek przedłożony przez Zarząd.
    5. do posiadania aktualnej legitymacji Uniwersytetu Trzeciego Wieku.
  2. Członkowie zwyczajni Uniwersytetu Trzeciego Wieku mają prawo do:
    1. korzystania z biernego i czynnego prawa wyborczego,
    2. brania udziału we wszystkich formach działalności Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
    3. wnioskowania w sprawach dotyczących celów i środków działania,
    4. brania udziału w Walnym Zebraniu Członków,
    5. wybierania i wybieralności do organów Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
    6. wglądu w protokóły Walnych Zebrań Członków, rocznych sprawozdań Zarządu, planów(budżetu) Uniwersytetu Trzeciego Wieku, protokółów Komisji Rewizyjnej, pism pokontrolnych oraz wykonania zaleceń pokontrolnych,
    7. odwołania się do Walnego Zebrania Członków od decyzji Zarządu o skreśleniu lub wykluczeniu z Uniwersytetu Trzeciego Wieku.
  3. Członkowie honorowi Uniwersytetu Trzeciego Wieku korzystają ze wszystkich praw przysługujących członkom zwyczajnym, a ponadto zobowiązani są do przestrzegania Statutu, regulaminów oraz uchwał Władz Uniwersytetu Trzeciego Wieku.
  4. Członkowie wspierający korzystają z praw przysługujących członkom zwyczajnym wymienionym w ust.2 pkt.2- 4 i 7. Członek wspierający zobowiązany jest do regularnego wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń na rzecz Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz przestrzegania Statutu. Zwolniony jest z obowiązku płacenia składek.

§ 11.

Ustanie członkostwa Uniwersytetu Trzeciego Wieku następuje przez:

  1. skreślenie z listy członków,
  2. wykluczenie z Uniwersytetu Trzeciego Wieku.

§ 12.

  1. Skreślenie z listy członków Uniwersytetu Trzeciego Wieku następuje w przypadku:
    1. pisemnej rezygnacji z członkostwa złożonej Zarządowi,
    2. śmierci członka.
  2. Wykluczenie z Uniwersytetu Trzeciego Wieku uchwałą Zarządu następuje w przypadku:
    1. działalności sprzecznej z postanowieniami Statutu oraz uchwałami i regulaminami Władz Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
    2. zalegania z opłatą składki członkowskiej przez okres jednego roku, w rozumieniu roku akademickiego tj. od 1 października do 30 września roku następnego,
    3. utraty praw publicznych w wyniku prawomocnego orzeczenia sądu,
    4. rażącego naruszenia zasad statutowych.
  3. Ustanie członkostwa wspierającego w Uniwersytecie Trzeciego Wieku następuje przez:
    1. dobrowolne wystąpienie z Towarzystwa,
    2. zaprzestanie działalności wspierającej,
    3. utratę osobowości prawnej,
    4. wykluczenie uchwałą Zarządu, w przypadku rażącego naruszenia zasad statutowych i wewnętrznych regulaminów i uchwał,
  4. Członkostwo członka honorowego ustaje przez:
    1. skreślenie z rejestru członków z powodu śmierci członka,
    2. wykluczenie uchwałą Zarządu w przypadku rażącego naruszenia zasad statutowych i wewnętrznych regulaminów i uchwał.

§ 13.

  1. Od uchwały Zarządu o wykluczeniu z Uniwersytetu Trzeciego Wieku, członkowi przysługuje prawo odwołania się za pośrednictwem Zarządu do Walnego Zebrania Członków.
  2. Uchwała Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.

Rozdział IV

Władze Towarzystwa

§ 14.

  1. Władzami Uniwersytetu Trzeciego Wieku są:
    1. Walne Zebranie Członków,
    2. Zarząd,
    3. Komisja Rewizyjna.
  2. Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej Uniwersytetu Trzeciego Wieku trwa 3 lata.
  3. Wybór władz ( ust.1 pkt.2 i 3. odbywa się w głosowaniu tajnym. Władze konstytuują się we własnym zakresie tego samego dnia, w którym odbywa się Walne Zebranie Członków.
  4. Uchwały Walnego Zebrania Członków podejmowane są zwykłą większością głosów z tym, że w pierwszym terminie wymagana jest obecność co najmniej połowy ogólnej liczby członków.
  5. W drugim terminie uchwały podejmowane są bezwzględną większością głosów obecnych na Zebraniu Członków.

§ 15.

  1. Najwyższą władzą Uniwersytetu Trzeciego Wieku jest Walne Zebranie Członków, które może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
  2. Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd, co najmniej raz w roku, zawiadamiając wszystkich członków o jego terminie, miejscu i porządku obrad na 14 dni przed datą zebrania. W przypadku gdy Walne Zebranie Członków nie jest władne do podjęcia uchwał z powodu braku kworum, o którym mowa w § 14 ust. 4 Statutu: – Zarząd może wyznaczyć drugi termin w tym samym dniu i po upływie 30 minutowego oczekiwania niezależnie od ilości obecnych członków – zebranie jest władne do podejmowania uchwał. Warunkiem jest uprzedzenie członków o takiej ewentualności w zawiadomieniu dotyczącym zwołania Walnego Zebrania Członków.
  3. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
    1. z własnej inicjatywy,
    2. na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej,
    3. na pisemny wniosek co najmniej ¼ liczby członków zwyczajnych, w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku lub podjęcia uchwały w tym przedmiocie.
  4. Walne Zebranie Członków obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
  5. Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje każdorazowo wybierane Prezydium w składzie przewodniczący, sekretarz, protokolant.

§ 16.

  1. Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
    1. uchwalenie programu działania Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
    2. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań, regulaminów i planów Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej,
    3. udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej
    4. wybór i odwołanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
    5. uchwalanie wysokości wpisowego i składki członkowskiej,
    6. uchwalanie regulaminu obrad Walnego Zebrania Członków,
    7. rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu, wniesionych przez członków Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
    8. uchwalanie zmian Statutu,
    9. podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania się Towarzystwa,
    10. nadawanie godności członka honorowego.
  2. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
    1. członkowie zwyczajni i honorowi z głosem stanowiącym,
    2. członkowie wspierający i zaproszeni goście z głosem doradczym.

§ 17.

  1. Zarząd jest organem wykonawczym i składa się z 5 – 9 członków, w tym prezesa , 1 wiceprezesa, sekretarza, skarbnika.
  2. Do kompetencji Zarządu należy:
    1. reprezentowanie Uniwersytetu Trzeciego Wieku na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
    2. realizowanie programu działania uchwalonego przez Walne Zebranie Członków,
    3. podejmowanie uchwały o członkostwie w krajowych i międzynarodowych organizacjach,
    4. prowadzenie spraw członkowskich,
    5. kierowanie bieżącą pracą Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
    6. powoływanie Rady Programowej, Komisji stałych i doraźnych oraz zespołów w miarę potrzeby,
    7. uchwalanie regulaminów wewnętrznych oraz instrukcji organizacyjnych,
    8. składanie sprawozdań z działalności merytorycznej i finansowej oraz planów działania na Walnym Zebraniu Członków Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
    9. zarządzanie majątkiem i funduszami Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
    10. wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków o nadanie godności członka honorowego.
  3. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności połowy liczby członków Zarządu. W razie równości głosów decyduje głos prezesa.
  4. Posiedzenia Zarządu zwoływane są w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu. Posiedzenia są protokołowane. Protokół podpisuje członek Zarządu prowadzący zebranie oraz protokolant. Do protokółu załącza się listę uczestniczących w posiedzeniu.
  5. Zarząd może zatrudniać pracowników do prowadzenia spraw administracyjno-księgowych.

§ 18.

  1. Komisja Rewizyjna składa się z 3-5 członków, w tym przewodniczącego i sekretarza.
  2. Komisja Rewizyjna jest organem odrębnym od Zarządu, w pełni suwerennym w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru.
  3. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we Władzach Uniwersytetu Trzeciego Wieku , w szczególności nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z którymkolwiek członków Zarządu w stosunku pokrewieństwa lub podporządkowania z tytułu zatrudnienia.
  4. Członkami Komisji Rewizyjnej nie mogą być osoby, które były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwa z winy umyślnej.
  5. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
    1. kontrola bieżącej pracy Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
    2. składanie wniosków w przedmiocie absolutorium na Walnym Zebraniu Członków,
    3. występowanie z wnioskiem o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków,
    4. wybór podmiotu do zbadania sprawozdania finansowego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, zgodnie z przepisami o rachunkowości.
    5. składanie sprawozdań z działalności Komisji Rewizyjnej na Walnym Zebraniu Członków.
    6. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności połowy liczby członków Komisji Rewizyjnej. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego.

§ 19

  1. W przypadku zmniejszenia się składu władz Uniwersytetu Trzeciego Wieku wymienionych w § 14 ust. 1 pkt. 2 i 3 w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji.
  2. Kooptacji dokonują pozostali członkowie organu, którego skład uległ zmniejszeniu z tym, że liczba dokooptowanych nie może być większa niż połowa składu organu.

Rozdział V

Majątek Uniwersytetu Trzeciego Wieku

§ 20

  1. Majątek Uniwersytetu Trzeciego Wieku stanowią:
    1. wpływy ze składek członkowskich,
    2. darowizny, spadki, zapisy,
    3. wpływy z ofiarności publicznej,
    4. dotacje,
    5. dochody z własnej działalności.
  2. Uniwersytet Trzeciego Wieku może prowadzić działalność gospodarczą, z której dochód przeznaczony jest na realizację celów statutowych.
  3. Do reprezentowania Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz zaciągania zobowiązań majątkowych upoważniony jest prezes i wiceprezes Zarządu lub dwóch innych członków Zarządu – działających wspólnie.
  4. Decyzje w sprawach nabywania, zbywania oraz maksymalnej kwoty zaciągania zobowiązań majątkowych podejmuje Walne Zebranie Członków.
  5. Uniwersytet Trzeciego Wieku prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z Ustawą o Rachunkowości.
  6. Rokiem sprawozdawczym jest:
    1. rok obrachunkowy tj. kalendarzowy,
    2. rok akademicki trwający od 1 października do 30 września roku następnego.

Rozdział VI

Zmiana statutu i rozwiązanie Uniwersytetu Trzeciego Wieku

§ 21.

Zmiana Statutu lub rozwiązanie Uniwersytetu Trzeciego Wieku następuje w drodze uchwały Walnego Zebrania Członków, podjętej większością 2/3 liczby głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.

§ 22.

W przypadku rozwiązania i likwidacji Uniwersytetu Trzeciego Wieku:

  1. majątek przeznacza się na cel określony w uchwale ostatniego Walnego Zebrania Członków zgodnie z Ustawą Prawo o Stowarzyszeniach.
  2. likwidatorami Uniwersytetu Trzeciego Wieku są członkowie ostatniego Zarządu.

§ 23.

Zmiana Statutu wywiera skutki prawne z chwilą wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.

Jednolity tekst, uchwalony przez Walne Zebranie Członków TUTW dnia 16 czerwca 2011 r.

Podpisy Zarządu TUTW

1.Prezes Zarządu - Weronika Zwierzyńska

2.Wiceprezes Zarządu - Romana Sterna