- Biblioteka Publiczna
w Dzielnicy Ursus - Podstawowe informacje
- Dyrekcja i administracja
- Placówki Biblioteki
- Statut i logo Biblioteki
- Misja Biblioteki
- Patron Biblioteki
ZBIORY BIBLIOTEKI- KATALOG ON-LINE
- KATALOG ZABAWEK EDUKACYJNYCH
- Książki proponowane
przez czytelników - KATALOG IBUKÓW
- Instrukcja obsługi
KATALOGU IBUKÓW - Elektroniczna Karta
Czytelnika - Regulamin udostępniania zbiorów
- Czasopisma
- Dojazd
- Działalność
edukacyjno-kulturalna - DKK DYSKUSYJNE KLUBY KSIĄŻKI
- WOLONTARIAT BP Ursus
-
Kursy Komputerowe
dla Dorosłych 60+ - Konkurs Plastyczny SŁONECZNA ZAKŁADKA
-
Uniwersytet
Trzeciego Wieku - Archiwum
-
KLAUZULE RODO - Zobacz nas na...
-
-
- Dofinansowanie
-
-
-
- Partnerzy
-
-
- Warszawska kranówka
-
STATUT TOWARZYSTWA UNIWERSYTETU TRZECIEGO WIEKU
im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego w URSUSIE
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Stowarzyszenie o nazwie Towarzystwo Uniwersytetu Trzeciego Wieku im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego w Ursusie zwane dalej „Uniwersytet Trzeciego Wieku”, jest organizacją dobrowolną, samorządną i neutralną światopoglądowo osób starszych, działających w dziedzinie kultury, oświaty i ochrony zdrowia oraz turystyki o celach nie zarobkowych.
§ 2.
Uniwersytet Trzeciego Wieku jest Stowarzyszeniem zarejestrowanym i z tego tytułu posiada osobowość prawną i działa na zasadach określonych w przepisach ustawy Prawo o Stowarzyszeniach i innych Ustaw oraz zarejestrowanego Statutu.
§ 3
- Siedzibą Uniwersytetu Trzeciego Wieku jest Dzielnica Ursus m.st.Warszawy.
- Terenem działania Uniwersytetu Trzeciego Wieku jest Dzielnica Ursus i miasto st. Warszawa.
§ 4.
- Uniwersytet Trzeciego Wieku współpracuje z Biblioteką Publiczną im. Władysława Jana Grabskiego w Dzielnicy Ursus m.st. Warszawy.
- Uniwersytet Trzeciego Wieku może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o takim samym lub podobnym profilu działania.
§ 5.
Uniwersytet Trzeciego Wieku swoją działalność opiera na pracy społecznej członków i ma prawo pobierać na finansowanie swojej działalności składki od członków oraz przyjmować darowizny także od osób nie będących członkami oraz dotacje.
Rozdział II
Cele i środki działania Uniwersytetu Trzeciego Wieku
§ 6.
Celem Uniwersytetu Trzeciego Wieku jest:
- prowadzenie edukacji z różnych dziedzin nauk,
- aktywizowanie osób starszych poprzez uczestnictwo w różnych formach życia społecznego,
- podejmowanie działań zmierzających do utrzymania, nawiązania i zacieśnienia więzi i kontaktów osobistych szczególnie pomiędzy osobami starszymi i młodym pokoleniem,
- propagowanie i organizowanie wolontariatu na rzecz ludzi starszych.
§ 7.
Uniwersytet Trzeciego Wieku realizuje swoje cele, w szczególności przez:
- organizowanie wykładów, seminariów, lektoratów języków obcych, prelekcji, spotkań, konferencji, wystaw i innych zajęć,
- organizowanie i prowadzenie punktów konsultacji lekarskich i porad psychologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem geriatrii i profilaktyki gerontologicznej,
- organizowanie i prowadzenie obozów rekreacyjno-kondycyjnych oraz wczasów,
- udział w badaniach naukowych, szczególnie w zakresie gerontologii społecznej,
- organizowanie konferencji naukowych,
- współdziałanie z organami samorządowymi i instytucjami, zajmującymi się problematyką trzeciego wieku,
- współpracę z krajowymi i zagranicznymi organizacjami pozarządowymi w celu wymiany doświadczeń w działalności na rzecz osób trzeciego wieku,
- inne działania sprzyjające rozwojowi statutowych celów Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
- prowadzenie zespołów zainteresowań,
- prowadzenie działalności informacyjnej i wydawniczej,
- występowanie z wnioskami i opiniami do władz, urzędów, instytucji, organizacji i fundacji w sprawach związanych z działalnością Uniwersytetu Trzeciego Wieku.
Rozdział III
Członkowie Uniwersytetu Trzeciego Wieku – ich prawa i obowiązki.
§ 8.
- Członkowie Uniwersytetu Trzeciego Wieku dzielą się na:
- członków zwyczajnych
- członków honorowych
- członków wspierających
- Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych w wieku emerytalnym lub przedemerytalnym i nie pozbawiona praw publicznych.
- Członkiem honorowym może być osoba szczególnie zasłużona w realizacji celów Uniwersytetu Trzeciego Wieku.
- Członkiem wspierającym może być osoba prawna bądź osoba fizyczna, która uznaje cele statutowe Uniwersytetu Trzeciego Wieku i zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa poprzez swego przedstawiciela będącego osobą fizyczną posiadającą pełną zdolność do czynności prawnych.
§ 9.
- Przyjęcie w poczet członków zwyczajnych i wspierających następuje w drodze uchwały Zarządu, podejmowanej zwykłą większością głosów.
- Osoba fizyczna ubiegająca się o członkostwo składa Zarządowi pisemną deklarację przystąpienia do Uniwersytetu Trzeciego Wieku według wzoru ustalonego przez Zarząd oraz wpłaca wpisowe w wysokości ustalonej przez Walne Zebranie Członków.
- Osoba prawna ubiegająca się o członkostwo składa Zarządowi pisemne oświadczenie woli oraz ustala z Zarządem formę i rodzaj wspierania Towarzystwa.
- Członkostwo honorowe nadawane jest uchwałą Walnego Zebrania Członków na wniosek Zarządu.
§ 10.
- Członkowie Uniwersytetu Trzeciego Wieku zobowiązani są:
- aktywnie uczestniczyć w realizacji celów Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
- popierać działania Uniwersytetu Trzeciego Wieku, zmierzające do wzrostu i znaczenia roli Uniwersytetu Trzeciego Wieku i jego środowiska,
- przestrzegać obowiązujących przepisów prawa oraz postanowień Statutu,
- regularnie opłacać składki w wysokości określonej przez Walne Zebranie Członków w oparciu o wniosek przedłożony przez Zarząd.
- do posiadania aktualnej legitymacji Uniwersytetu Trzeciego Wieku.
- Członkowie zwyczajni Uniwersytetu Trzeciego Wieku mają prawo do:
- korzystania z biernego i czynnego prawa wyborczego,
- brania udziału we wszystkich formach działalności Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
- wnioskowania w sprawach dotyczących celów i środków działania,
- brania udziału w Walnym Zebraniu Członków,
- wybierania i wybieralności do organów Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
- wglądu w protokóły Walnych Zebrań Członków, rocznych sprawozdań Zarządu, planów(budżetu) Uniwersytetu Trzeciego Wieku, protokółów Komisji Rewizyjnej, pism pokontrolnych oraz wykonania zaleceń pokontrolnych,
- odwołania się do Walnego Zebrania Członków od decyzji Zarządu o skreśleniu lub wykluczeniu z Uniwersytetu Trzeciego Wieku.
- Członkowie honorowi Uniwersytetu Trzeciego Wieku korzystają ze wszystkich praw przysługujących członkom zwyczajnym, a ponadto zobowiązani są do przestrzegania Statutu, regulaminów oraz uchwał Władz Uniwersytetu Trzeciego Wieku.
- Członkowie wspierający korzystają z praw przysługujących członkom zwyczajnym wymienionym w ust.2 pkt.2- 4 i 7. Członek wspierający zobowiązany jest do regularnego wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń na rzecz Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz przestrzegania Statutu. Zwolniony jest z obowiązku płacenia składek.
§ 11.
Ustanie członkostwa Uniwersytetu Trzeciego Wieku następuje przez:
- skreślenie z listy członków,
- wykluczenie z Uniwersytetu Trzeciego Wieku.
§ 12.
- Skreślenie z listy członków Uniwersytetu Trzeciego Wieku następuje w przypadku:
- pisemnej rezygnacji z członkostwa złożonej Zarządowi,
- śmierci członka.
- Wykluczenie z Uniwersytetu Trzeciego Wieku uchwałą Zarządu następuje w przypadku:
- działalności sprzecznej z postanowieniami Statutu oraz uchwałami i regulaminami Władz Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
- zalegania z opłatą składki członkowskiej przez okres jednego roku, w rozumieniu roku akademickiego tj. od 1 października do 30 września roku następnego,
- utraty praw publicznych w wyniku prawomocnego orzeczenia sądu,
- rażącego naruszenia zasad statutowych.
- Ustanie członkostwa wspierającego w Uniwersytecie Trzeciego Wieku następuje przez:
- dobrowolne wystąpienie z Towarzystwa,
- zaprzestanie działalności wspierającej,
- utratę osobowości prawnej,
- wykluczenie uchwałą Zarządu, w przypadku rażącego naruszenia zasad statutowych i wewnętrznych regulaminów i uchwał,
- Członkostwo członka honorowego ustaje przez:
- skreślenie z rejestru członków z powodu śmierci członka,
- wykluczenie uchwałą Zarządu w przypadku rażącego naruszenia zasad statutowych i wewnętrznych regulaminów i uchwał.
§ 13.
- Od uchwały Zarządu o wykluczeniu z Uniwersytetu Trzeciego Wieku, członkowi przysługuje prawo odwołania się za pośrednictwem Zarządu do Walnego Zebrania Członków.
- Uchwała Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.
Rozdział IV
Władze Towarzystwa
§ 14.
- Władzami Uniwersytetu Trzeciego Wieku są:
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej Uniwersytetu Trzeciego Wieku trwa 3 lata.
- Wybór władz ( ust.1 pkt.2 i 3. odbywa się w głosowaniu tajnym. Władze konstytuują się we własnym zakresie tego samego dnia, w którym odbywa się Walne Zebranie Członków.
- Uchwały Walnego Zebrania Członków podejmowane są zwykłą większością głosów z tym, że w pierwszym terminie wymagana jest obecność co najmniej połowy ogólnej liczby członków.
- W drugim terminie uchwały podejmowane są bezwzględną większością głosów obecnych na Zebraniu Członków.
§ 15.
- Najwyższą władzą Uniwersytetu Trzeciego Wieku jest Walne Zebranie Członków, które może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd, co najmniej raz w roku, zawiadamiając wszystkich członków o jego terminie, miejscu i porządku obrad na 14 dni przed datą zebrania. W przypadku gdy Walne Zebranie Członków nie jest władne do podjęcia uchwał z powodu braku kworum, o którym mowa w § 14 ust. 4 Statutu: – Zarząd może wyznaczyć drugi termin w tym samym dniu i po upływie 30 minutowego oczekiwania niezależnie od ilości obecnych członków – zebranie jest władne do podejmowania uchwał. Warunkiem jest uprzedzenie członków o takiej ewentualności w zawiadomieniu dotyczącym zwołania Walnego Zebrania Członków.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
- z własnej inicjatywy,
- na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej,
- na pisemny wniosek co najmniej ¼ liczby członków zwyczajnych, w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku lub podjęcia uchwały w tym przedmiocie.
- Walne Zebranie Członków obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
- Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje każdorazowo wybierane Prezydium w składzie przewodniczący, sekretarz, protokolant.
§ 16.
- Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- uchwalenie programu działania Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań, regulaminów i planów Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej,
- udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej
- wybór i odwołanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie wysokości wpisowego i składki członkowskiej,
- uchwalanie regulaminu obrad Walnego Zebrania Członków,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu, wniesionych przez członków Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
- uchwalanie zmian Statutu,
- podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania się Towarzystwa,
- nadawanie godności członka honorowego.
- W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
- członkowie zwyczajni i honorowi z głosem stanowiącym,
- członkowie wspierający i zaproszeni goście z głosem doradczym.
§ 17.
- Zarząd jest organem wykonawczym i składa się z 5 – 9 członków, w tym prezesa , 1 wiceprezesa, sekretarza, skarbnika.
- Do kompetencji Zarządu należy:
- reprezentowanie Uniwersytetu Trzeciego Wieku na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- realizowanie programu działania uchwalonego przez Walne Zebranie Członków,
- podejmowanie uchwały o członkostwie w krajowych i międzynarodowych organizacjach,
- prowadzenie spraw członkowskich,
- kierowanie bieżącą pracą Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
- powoływanie Rady Programowej, Komisji stałych i doraźnych oraz zespołów w miarę potrzeby,
- uchwalanie regulaminów wewnętrznych oraz instrukcji organizacyjnych,
- składanie sprawozdań z działalności merytorycznej i finansowej oraz planów działania na Walnym Zebraniu Członków Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
- wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków o nadanie godności członka honorowego.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności połowy liczby członków Zarządu. W razie równości głosów decyduje głos prezesa.
- Posiedzenia Zarządu zwoływane są w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu. Posiedzenia są protokołowane. Protokół podpisuje członek Zarządu prowadzący zebranie oraz protokolant. Do protokółu załącza się listę uczestniczących w posiedzeniu.
- Zarząd może zatrudniać pracowników do prowadzenia spraw administracyjno-księgowych.
§ 18.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3-5 członków, w tym przewodniczącego i sekretarza.
- Komisja Rewizyjna jest organem odrębnym od Zarządu, w pełni suwerennym w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we Władzach Uniwersytetu Trzeciego Wieku , w szczególności nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z którymkolwiek członków Zarządu w stosunku pokrewieństwa lub podporządkowania z tytułu zatrudnienia.
- Członkami Komisji Rewizyjnej nie mogą być osoby, które były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwa z winy umyślnej.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola bieżącej pracy Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
- składanie wniosków w przedmiocie absolutorium na Walnym Zebraniu Członków,
- występowanie z wnioskiem o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków,
- wybór podmiotu do zbadania sprawozdania finansowego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, zgodnie z przepisami o rachunkowości.
- składanie sprawozdań z działalności Komisji Rewizyjnej na Walnym Zebraniu Członków.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności połowy liczby członków Komisji Rewizyjnej. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego.
§ 19
- W przypadku zmniejszenia się składu władz Uniwersytetu Trzeciego Wieku wymienionych w § 14 ust. 1 pkt. 2 i 3 w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji.
- Kooptacji dokonują pozostali członkowie organu, którego skład uległ zmniejszeniu z tym, że liczba dokooptowanych nie może być większa niż połowa składu organu.
Rozdział V
Majątek Uniwersytetu Trzeciego Wieku
§ 20
- Majątek Uniwersytetu Trzeciego Wieku stanowią:
- wpływy ze składek członkowskich,
- darowizny, spadki, zapisy,
- wpływy z ofiarności publicznej,
- dotacje,
- dochody z własnej działalności.
- Uniwersytet Trzeciego Wieku może prowadzić działalność gospodarczą, z której dochód przeznaczony jest na realizację celów statutowych.
- Do reprezentowania Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz zaciągania zobowiązań majątkowych upoważniony jest prezes i wiceprezes Zarządu lub dwóch innych członków Zarządu – działających wspólnie.
- Decyzje w sprawach nabywania, zbywania oraz maksymalnej kwoty zaciągania zobowiązań majątkowych podejmuje Walne Zebranie Członków.
- Uniwersytet Trzeciego Wieku prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z Ustawą o Rachunkowości.
- Rokiem sprawozdawczym jest:
- rok obrachunkowy tj. kalendarzowy,
- rok akademicki trwający od 1 października do 30 września roku następnego.
Rozdział VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Uniwersytetu Trzeciego Wieku
§ 21.
Zmiana Statutu lub rozwiązanie Uniwersytetu Trzeciego Wieku następuje w drodze uchwały Walnego Zebrania Członków, podjętej większością 2/3 liczby głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
§ 22.
W przypadku rozwiązania i likwidacji Uniwersytetu Trzeciego Wieku:
- majątek przeznacza się na cel określony w uchwale ostatniego Walnego Zebrania Członków zgodnie z Ustawą Prawo o Stowarzyszeniach.
- likwidatorami Uniwersytetu Trzeciego Wieku są członkowie ostatniego Zarządu.
§ 23.
Zmiana Statutu wywiera skutki prawne z chwilą wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.
Jednolity tekst, uchwalony przez Walne Zebranie Członków TUTW dnia 16 czerwca 2011 r.
Podpisy Zarządu TUTW
1.Prezes Zarządu - Weronika Zwierzyńska
2.Wiceprezes Zarządu - Romana Sterna